Läs förbundsordförande Inger Damlins kortfattade kommentarer och analyser kring aktuella frågor som berör skola och utbildning. Delta gärna i diskussionen på #ingersinlägg och hör av dig om du har en fråga till Inger!
På Facebook: @Inger Damlin
På Instagram: @ingerdamlin
På X: @IDamlin
Tfn: 040 089 7300
Pressbilder hittar du här!

Regeringens halvtidsöversyn står på agendan den här veckan och på bordet ligger eventuellt förslag som kan leda till att den fria bildningen förlorar sitt uppdrag att ordna integrationsutbildningen. Skrivningar i regeringsprogrammet öppnar upp för en möjlighet att effektivera finansieringen för integrationsutbildningen och överföra uppdraget från undervisnings- och kulturministeriet till arbets- och näringsministeriet. Det här skulle få konsekvenser för vem som har bildningsuppdraget och påverka vilka aktörer som kommunerna kan anlita för integrationsutbildningen i fortsättningen.
Den som vill flytta fram sommarlovet har uppenbarligen inte frågat vad barnen vill

Knappt hade regeringen kommit igång med sitt jobb före mobilens roll i skolan blev den dominerande skolsnackisen. Ett viktigt beslut att reglera mobilanvändningen, men diskussionerna har minsann svämmat över. Och tron på vilka effekterna av regleringen har varit stark. Åsikterna är många medan den forskningsbaserade evidensen hamnat i skymundan.
Nu rullar nästa "åsiktsfråga” in och utreds av ministeriet: en flytt av sommarlovet.
Samhället pratar om det breda illamåendet i våra skolor som vi lärare och rektorer möter i vår vardag. Vi delar alla oron och känner ett stort behov av att göra något. Det här är en stark, god kraft i samhället som vi ska ta tillvara.
Samtidigt känner vi alla av de ekonomiskt allt svårare tiderna som omger oss. Varje sektor ser vad som borde göras men har inte resurserna som behövs. I det här läget petas lätt “beställningar” in i skolan som lärare förväntas förverkliga. Det handlar om uppgifter som flyttas från ett ansvarsområde till ett annat och intressegrupper som klampar in i våra skolor.
FSL påverkar och åstadkommer förändring
Intressebevakning handlar inte bara om att säkerställa rättvisa löner och en god arbetsmiljö för lärare. Det innebär också att aktivt påverka reformarbetet för att skapa de bästa förutsättningarna för både lärare och elever. Genom att delta i utformningen av utbildningsreformer kan vi se till att lärarnas behov och erfarenheter beaktas, vilket i sin tur leder till en bättre lärandemiljö för eleverna. På så sätt bidrar intressebevakningen till att både lärare och elever får det stöd och de resurser de behöver för att lyckas.