Läs förbundsordförande Inger Damlins kortfattade kommentarer och analyser kring aktuella frågor som berör skola och utbildning. Delta gärna i diskussionen på #ingersinlägg och hör av dig om du har en fråga till Inger!
På Facebook: @Inger Damlin
På Instagram: @ingerdamlin
Tfn: 040 089 7300
Pressbilder hittar du här!
Tre viktiga vägval inför ett nytt läsår
Skolan är en samhällsinstitution som andas framtid och en symbol för utveckling. Som ordförande för de finlandssvenska lärarna och rektorerna är jag övertygad om att vi tillsammans kan göra mer för att stärka vår utbildning, men det kräver att vi vågar stanna upp och prata om rätt saker. Det finns tre områden som jag, inför ett nytt läsår, tycker vi borde fokusera mer på om vi verkligen vill skapa en bättre skola för alla.
Lyssna mer, döm mindre
Då och då kan man i media ta del av snedvridna berättelser där en enskild skola utpekas som “boven i dramat”. Berättelser som uppstår i bristande kommunikation och där verkligheten gärna spetsas till för att skapa rubriker. Nu senaste utpekades Vasa Övningsskola för att genom klassindelningen i årskurs 7–9 förhindra kontakten mellan språkgrupperna och försämra finskspråkigas kunskaper i svenska, när frågan givetvis är mer komplicerad än så och det hela handlar om stödbehov och andra realiteter som skolan beaktar, inte illvilja eller klumpiga misstag hur gärna man än vill få det att verka så.
Vi kan skapa en bättre värld, ett läsår i taget

Som lärare och rektorer står vi inför en uppgift som är större än lärstigar och kunnande. Vi har en möjlighet och kanske rent utav en skyldighet att forma framtiden - att bygga en bättre värld, ett läsår i taget. I våra klassrum kan vi skapa en grund för mänskliga rättigheter, respekt och humanistiska värderingar.

Regeringens halvtidsöversyn står på agendan den här veckan och på bordet ligger eventuellt förslag som kan leda till att den fria bildningen förlorar sitt uppdrag att ordna integrationsutbildningen. Skrivningar i regeringsprogrammet öppnar upp för en möjlighet att effektivera finansieringen för integrationsutbildningen och överföra uppdraget från undervisnings- och kulturministeriet till arbets- och näringsministeriet. Det här skulle få konsekvenser för vem som har bildningsuppdraget och påverka vilka aktörer som kommunerna kan anlita för integrationsutbildningen i fortsättningen.