Nya läsåret börjar med nya lagar

Lärarjobbet det här läsåret påverkas av en handfull nya lagar och här ger jag dig som lärare en komprimerad genomgång av vad som gäller från och med nu. Syftet med till exempel den nya mobillagen och tobakslagen är att skapa mer arbetsro och tydligare spelregler men som intressebevakare ser vi också gråzonerna i lagtexterna och därför vill jag öppna upp en del av de diskussioner som säkert uppstår inom era kollegier.


Mobiltelefonerna

Mobiltelefoner och andra mobila enheter, till exempel smartklockor, är förbjudna på lektionerna från och med 1.8.2025. Användningen är dock fortfarande tillåten med lärarens tillstånd för inlärningssyfte samt med rektorns eller lärarens tillstånd för personlig hälsovård.

I ordningsreglerna ska det fastställas var mobiltelefoner och andra mobila enheter förvaras under lektionerna och vad som gäller för raster och till exempel skollunchen. Skolan kan till exempel besluta att telefonerna förvaras i elevens egen väska eller lämnas till en telefonparkering.

Den senaste veckan har vi kunnat läsa många nyheter på det här temat. Mest intressant är förstås hur utbildningsanordnare och skolor tänker angående årskurs 7–9 och rasterna. Överlag verkar merparten av skolorna gå inför att mobilen är parkerad någonstans även på rasten. Det här lär förstås inte vara populärt bland alla elever och det är som sagt lärarna som ska övervaka att ordningsreglerna följs. Med tiden får vi se hur ungdomarna, eller i alla fall majoriteten av dem anpassar sig. Kanske kan kortpacken och ett parti pidro på matrasten bli in igen?

Då hanteringen av mobilerna ökar så ökar kanske också risken för att en mobil råkar ut för en olycka och går sönder.

I enlighet med skadeståndslagen är arbetsgivaren i första hand skadeståndsskyldig men det kan vara klokt att repetera innehållet i lagen och huvudprinciperna för hur skador ersätts. Läs mer om skadestånd vid en olycka i skolan på vår webb!

 

Ny tobakslag redan i kraft

Riksdagen godkände i maj en ny tobakslag. Enligt lagen får personer under 18 år inte inneha tobaksprodukter eller tobaksersättningar. Förbudet utvidgas och gäller hädanefter också nikotinpåsar och nikotinfria ”vapes”.

Den nya tobakslagen är efterlängtad och välbehövd för skolorna, lagstiftningen hade släpat efter utvecklingen på det här området. Däremot kvarstår utmaningar med att övervaka detta i skolorna eller att beslagta nikotinprodukter av elever. Rektorn eller skolans lärare får ta tobaksersättningen i beslag av eleven eller studeranden om man ser eleven använda en nikotinprodukt. Vid beslag får inte våld användas och elevens tillhörigheter får inte genomsökas, till exempel får produkterna inte tas ur ryggsäcken eller skåpet.

Här kan alltså en gråzon uppstå där man vet att en elev har nikotinprodukt men läraren eller rektorn har inte rätt att beslagta den.

Det lönar sig säkert att diskutera på kollegial nivå hur man går inför att övervaka det här. Den gemensamma målsättningen är förstås en nikotinfri skoldag och vad eleverna sedan använder på sin fritid är ett ansvar som landar på hemmen eller andra myndigheter.

 

Regionförvaltningsverken kan i fortsättningen granska på eget initiativ

Det är regionförvaltningsverken (RFV) som övervakar ordnandet av undervisning i Finland, de övervakar alltså både kommuner och privata utbildningsanordnare. Tidigare har övervakningen skett genom klagomål, inskickat av till exempel en vårdnadshavare eller en annan part.

I fortsättningen kan RFV också på eget initiativ och av motiverad anledning utreda om undervisningen ordnas enligt lagen om grundläggande utbildning. En motiverad anledning kan till exempel vara att vårdnadshavare har framfört oro över ordnandet av undervisningen. En granskning kan riktas allmänt mot ordnandet av undervisning, så att till exempel en kommun granskas om exempelvis stöd för lärande ordnas så som det avses i lagen, men även lärarens undervisning kan vara föremål för granskning. Men det är egentligen alltså inte det nya, enskilda lärare har kunnat granskas även tidigare om det riktats ett klagomål.

Det nya är rätten för RFV granska på eget initiativ, och detta har efterlysts både av FSL och OAJ samt föräldraföreningar. Det har funnits en konsensus om att utökade rättigheter behövs.

Också när det kommer till den här lagförändringen krävs tid för att se hur lagen börjar tillämpas och RFV använder sin nya rätt. I alla fall finns det förhoppningar på att till exempel resurserna för stöd för lärande på anordnarnivå kanske ska kunna granskas. RFV:s resurser har inte ökat trots de nya möjligheterna så det återstår att se hur många fall de kan granska på eget initiativ.

 

Stöd för lärande

Att stödet för lärande förnyas har knappast undgått någon lärare. Just nu pågår säkert ett digert förnyelsearbete och temat behandlas säkert på både FBA-dagar och lärarmöten.

Förändringarna i stödet för lärande kommer att genomsyra förbundets arbete hela läsåret, det viktiga för oss är förstås att få höra vad ni som arbetar med det tycker att blir bättre och vad vi ännu behöver påverka. Jag ser fram emot många diskussioner med medlemmarna under det kommande läsåret.

Det viktigaste just nu är att se till att pengarna för reformen faktiskt når ner till skolgolvet utan att minskas och försvinna till andra uppgifter kommunen har.

Kolla gärna in vår frågor och svar-artikel om du funderar på stödreformen!

 

AI-förordning

Under våren godkände EU en ny AI-förordning, och det är bra för lärare att känna till. I förordningen klassificeras olika AI-system enligt en riskbaserad modell.

Det är i första hand utbildningsanordnarna som ansvarar för anskaffningarna av AI-system och de måste följa AI-förordningen.

Inom utbildningssektorn är dataskyddsombudet från och med augusti 2025 tillsynsmyndighet i Finland. Dataskyddsombudet kan enligt lagförslaget samarbeta med branschmyndigheter, såsom Utbildningsstyrelsen.

Undervisnings- och kulturministeriet samt Utbildningsstyrelsen har publicerat nationella rekommendationer för användningen av AI inom småbarnspedagogik, grundskole-, gymnasie- och yrkesutbildning samt inom fri bildning. Om du inte redan bekantat dig med dem så finns de här.

 

Olika disciplinär åtgärder har förtydligats

I lagen om grundläggande utbildning har också paragraferna om disciplinära åtgärder setts över. Lagen har inte förändrats, men de åtgärder som används för att ingripa i grundskolan har förtydligats genom att termerna har strukturerats från mildast till strängast och säkerhetsåtgärderna har skilts åt tydligare från de övriga.

I fortsättningen talar man inom den grundläggande utbildningen om pedagogiska åtgärder, disciplinära åtgärder och säkerhetsåtgärder.

Pedagogiska åtgärder är till exempel att bestämma att eleven ska rengöra eller ordna upp skolans egendom eller utrymmen förutsatt att man med säkerhet vet vem som utfört gärningen. Fostrande samtal hör också till pedagogiska åtgärder. Disciplinära åtgärder är att göra läxor efter skoldagens slut, kvarsittning, skriftlig varning samt avstängning för en viss tid.

Säkerhetsåtgärder är att avlägsna eleven eller att förvägra rätten att delta i undervisning samt omhändertagande av föremål och ämnen.

Jens Mattfolk signatur
Jens Mattfolk, ombudsman