Jens Mattfolk och Pocke Wikström är sakkunniga på FSL och är dagligen i kontakt med våra medlemmar och ger råd i frågor som rör lön, anställning och en hel del annat kopplat till kollektivavtalen. I den här bloggen skriver de om aktuella frågor, förklarar snåriga avtalstexter och beskriver sådant som kanske står mellan raderna.
Mattfolk är ombudsman och Wikström förbundssekreterare på förbundet. De svara på dina frågor antingen per mejl eller telefon. FSL har också en frågelåda där du som medlem kan höra av dig om det är något du undrar över.
Twitter:
@JensMattfolk
@JMWikstrom
Kom ihåg att det är din lokala förtroendeman som är expert på avtalsfrågor just där du bor, kontakta alltid i första hand honom eller henne! Är du osäker på vem som är din förtroendeman? Fråga lärarföreningens representanter, till exempel skolmobudet, så får du hjälp.
Att bli rektor det logiska karriärsteget som få ändå vill ta
Jag har aldrig varit rektor men nog lekt med tanken. I yrket finns många områden som framstår som intressanta, utmanande och motiverande. Du leder en skola och ett kollegium, du bär ansvar för viktiga funktioner i skolan och du kan göra verklig skillnad för personalens trivsel. Rektorn är ofta en respekterad person som får en särskild relation till eleverna och studerandena. Men sen då, när jag ser till realiteterna? Skulle jag få de villkor och redskap jag behöver för att kunna göra ett tillräckligt gott jobb? Utan att sätta min egen hälsa på spel?
För andra gången inom två år marscherar FSL-medlemmar ut i strejk. Den här gången är det lärarna i småbarnspedagogik som tas ut i strejk i huvudstadsregionens kommuner. Med strejken vill vi markera vårt missnöje med regeringens arbetslivsåtgärder.
Strejkerna kommer att avlösa varandra och risken att det kommer att trappas upp ytterligare, hänger i luften. Det blir dyrt för alla parter, den saken är klar.
I april-maj genomförde FSL en undersökning om hur samplaneringstiden använts och räckt till under läsåret 2022–2023. Samplaneringen är en avtalad del av arbetstiden för lärare med undervisningsskyldighet i grundskolor och gymnasier. Tyvärr kan man väl säga, så stärker resultaten vår bild av att samplaneringstiden ofta inte räcker till och att det i den här delen av lärarnas arbetstidssystem finns problem.
Under mina snart 30 år i arbetslivet har jag varit sjukledig högst 10 dagar. Längsta sjukledigheten var nog då jag föll, bröt några revben och punkterade lungan. Då tog det ungefär en vecka innan jag kunde vara i klassrummet igen. Säkert har jag goda gener, haft tur och gått lite krasslig till jobbet någon gång. Jag har ändå svårt att tro att jag är unik.
För ett antal år sedan när jag var ny på FSL-kansliet gjorde vi en kampanj under namnet lärare med gränser, namnet som var en ordlek på läkare utan gränser. Lärare med gränser skulle uppmana lärarna att sätta gränser för sitt arbete, öka förståelsen för hur den egna arbetstiden är uppbyggd och påminna om ramarna för arbetet. Nu flera år senare när kampanjen väcks till liv igen, sitter jag vid samma kaffebord och smakar på orden “Nu får det räcka”, och javisst så får det bli.