Vi kan skapa en bättre värld, ett läsår i taget

Som lärare och rektorer står vi inför en uppgift som är större än lärstigar och kunnande. Vi har en möjlighet och kanske rent utav en skyldighet att forma framtiden - att bygga en bättre värld, ett läsår i taget. I våra klassrum kan vi skapa en grund för mänskliga rättigheter, respekt och humanistiska värderingar. 

De barn vi utbildar idag kommer att vara morgondagens ledare, beslutsfattare och världsmedborgare. Genom att stå upp för mänskliga rättigheter lägger vi grunden för en framtid byggd på rättvisa och respekt. I skolan kan vi öppna dörrar till ett meningsfullt liv där alla känner att deras insats behövs och gör skillnad. 

 

Värdegrundsarbetet: hjärtat i vårt uppdrag

Värdegrunden är inte något som enbart kan läras ut. Det är en levande process, en kultur som vi lever i. Det handlar om att skapa en trygg och inkluderande miljö där alla känner sig sedda och hörda. Där alla ges utrymme att växa och vara den man är.

Det är vi som lär att konflikter kan lösas genom dialog och att skillnader är något att fira, inte frukta.

Som vuxna i skolan tar vi avstamp i de värderingar som genomsyrar våra styrdokument och formar de sätt barn och unga ser på världen. Genom våra ord och våra handlingar, står vi upp för mänskliga rättigheter och värderingar. Det är vi som lär att konflikter kan lösas genom dialog och att skillnader är något att fira, inte frukta.

 

Låt oss leva som vi lär

Vi lär våra elever att stå upp för det som är rätt, att vara respektfulla och att kämpa mot orättvisor. Och i denna process är vi lärare och rektorer förebilder. Vi lever våra värderingar.

För att forma en bättre värld måste vi själva vara den förändring vi vill se. När våra elever ser oss följa överenskomna spelregler i mobbningssituationer eller stå upp för allas lika värde, när de hör oss prata om vikten av jämlikhet och tolerans - då förstår de att de också kan göra skillnad.

Vi står upp för allas rätt att vara sig själva, både i skolan och på jobbet.

Att se elever hjälpa varandra, att höra dem uttrycka empati eller att se deras engagemang för en rättvisare och mera tolerant värld, är tecken på att det vi gör i skolan spelar roll. Dessa små ögonblick har kraften att förändra liv, och i förlängningen, världen.

Inkludering, jämlikhet och mångfald har alltid varit viktiga frågor inom fackföreningsrörelsen. Vi står upp för allas rätt att vara sig själva, både i skolan och på jobbet.

Globalt men även nationellt ser vi en oroväckande utveckling när det kommer till mänskliga rättigheter för sexuella- och könsminoriteter. Mycket behöver göras när det kommer till allt från lagstiftning och rättigheter i arbetslivet till hur vi pratar med och om varandra. Det här är avgörande när det kommer till välbefinnande och produktivitet i arbetslivet.

Tillsammans kan och ska vi skapa en bättre värld, ett läsår i taget.

Inger Damlin, förbundsordförande

Ingers signatur