FSL:s fullmäktige möttes i mitten av november. På agendan fanns bland många frågor ett initiativ om medicinering i skolan. I initiativet ställdes frågor om både rektorns och lärarens roll gällande elevens plan för läkemedelsbehandling och praktiska frågor om att ge medicin till elever som behöver det under skoldagen.
Det blev en livlig diskussion i salen och i den här bloggtexten ska jag reda ut vad vi kom fram till.
Vem har vilket ansvar?
När det konstateras att barnet/eleven har en sjukdom som kräver läkemedelsbehandling och att eleven själv inte kan utföra läkemedelsbehandlingen, ska vårdnadshavarna och hälsovården tillsammans med undervisningsväsendet komma överens om hur läkemedelsbehandlingen ska organiseras och skötas.
Faktorer som man ska avtala om är till exempel vem som ska utföra läkemedelsbehandlingen och dennes ersättare. I avtalet ska man också komma överens om den introduktion eller utbildning som de behöver, hur läkemedelsbehandlingen genomförs (till exempel doser och tider), beredskap för speciella situationer, första hjälpen-praxis samt arbetsfördelning mellan skolans aktörer, vårdnadshavarna och barnet/eleven.
Enligt social- och hälsovårdsministeriets anvisningar krävs det tillgång till personer som deltar i läkemedelsbehandlingen under hela verksamhetstiden. Det här innefattar också reservpersoner och ska också dokumenteras i planen för läkemedelsbehandling.
De instanser som ansvarar för utbildningen i kommunen säkerställer att barnet/eleven får den läkemedelsbehandling som hen behöver och att det under hela verksamhetstiden finns tillgång till personer som deltar i läkemedelsbehandlingen. När utbildningsanordnaren anställer till exempel skolgångsbiträden eller barnskötare bör man alltså beakta behovet av personal som fått utbildning i läkemedelsbehandling eller kanske har utbildning i eller erfarenhet från vårdbranschen.
Enligt den lagstiftning som gäller kan du som lärare inte förpliktigas att delta i läkemedelsbehandlingen eller vara reservperson. Viktigt att notera är också att även om man deltar i utbildning gällande nödsituationer eller läkemedelsbehandling, innebär det inte att man som lärare är skyldig att samtycka till att administrera läkemedel eller att utföra behandling.
Trots att barnet/eleven är i daghemmet/skolan så har vårdnadshavarna ett stort ansvar i de här frågorna. De ansvarar för att den information de gett gällande sjukdomen och medicineringen är uppdaterad och korrekt. Även barnet har ett eget ansvar enligt dess utvecklingsnivå.
Lärarens ansvar gäller alltså främst att ge första hjälp i en nödsituation, vilket givetvis är en skyldighet, men ska också finnas med i planen. Läraren kan om hen får utbildning och ger sitt samtycke, vara en av dem som utför läkemedelsbehandlingen men ur både säkerhets- och ansvarsperspektiv är det här inget som vi på FSL rekommenderar.
Lärarna har ansvar för alla barn/elever i gruppen och många andra skyldigheter att beakta i sitt arbete. Att utöver det här ansvara för enskilda barns/elevers läkemedelsbehandling kan bli utmanande i fall där läraren kanske skulle vara tvungen att lämna gruppen för att utföra läkemedelsbehandlingen.
Om läraren ändå vill delta i elevens läkemedelsbehandling ska hen få tillräcklig introduktion och nödvändig fortbildning för att säkerställa kompetensen. Vid till exempel insulininjektioner behöver läraren ett läkemedelstillstånd som är specifikt för barnet och behandlingen. Det här förutsätter, förutom introduktion och fortbildning att man får öva på det praktiska.
Rektorns roll
När det kommer till skolans rektor eller daghemmets föreståndare finns ett visst ansvar gällande ordnandet av läkemedelsbehandling. Den som ansvarar för undervisningen och småbarnspedagogiken, det vill säga utbildningsanordnaren, har ansvar för att den lagstadgade läkemedelsbehandlingsplaner är upprättade och att tillräckligt med personal utbildas för detta. Rektorns och daghemsföreståndarens ansvar är att säkerställa att det finns en plan för läkemedelsbehandling i deras enhet och att varje barn med långvarig sjukdom har en individuell läkemedelsbehandlingsplan. Rektorn ansvarar för att barnets läkemedelsbehandling genomförs på ett säkert sätt i skolan.
Slutligen kan vi alltså konstatera att ansvaret för eleven som är i behov av läkemedelsbehandling under skoldagen är fördelat på olika sätt. Tydligt är att läraren inte kan åläggas läkemedelsbehandlingen. Vi ska samtidigt komma ihåg att personal från välfärdsområdet inte har arbetsledningsrätt i skolan överhuvudtaget.
När planen för läkemedelsbehandlingen är bra och de resurser som behövs tilldelats så kan eleven vara trygg under skolvardagen och både lärare och skolledare kan fokusera på sina centrala uppgifter.
Jens Mattfolk, ombudsman
Läs mer
Social- och hälsovårdsministeriets publikation Säker läkemedelsbehandling som är utgiven 2021 (är under uppdatering).
Utbildningsstyrelsens råd om administrering av läkemedel till barn.
En handlingsmodell för barn med diabetes.
