Ett Finland med färre elever 2030 - framtidens bildningsfrågor i Hörnan på Educamässan

Hur ser framtidens bildningssamhälle ut? I det svenska kvarteret Hörnan på utbildningsmässan Educa bjuder vi på föreläsningar, diskussioner och intervjuer kring befolkningsutvecklingen, AI-teknologin, elevhälsan och mycket mer. Educa pågår den 26–27 januari i Mässcentret i Helsingfors.

Educa är Nordens ledande utbildningsmässa med dryga 15 000 besökare ifjol. Programmet på scenen i Hörnan gör nedslag längs hela den finlandssvenska utbildningsstigen och bjuder både på kritisk diskussion och inspirerande samtal. På agendan är aktuella frågor kopplade till skola och bildning, bland annat det här:

• Finland efter fyra år - vilket bildningssamhälle ska vi se fram emot?
  • Hur mår läsningen i Svenskfinland?
  • Ett Finland med färre elever 2030 - var finns skolan då?
  • Hälsa och trivsel i skolan - hur ska välfärden jobba de kommande åren?
  • AI ur utbildningsperspektiv i dagens läge och tankar framöver
  • Inkludering och tillgänglighetens betydelse i bildningen

Hela programmet finns publicerat här: educa.messukeskus.com

I Hörnan kan man lyssna till bland andra Finlands svenska lärarförbunds ordförande Inger Damlin, minister Anders Adlercreutz och neuropsykologen Åse Fagerlund.

Så gott som alla riksdagspartier är representerade i en paneldebatt på fredag förmiddag, där fokus ligger på regeringsprogrammets betydelse för utbildningssektorn. I andra program på scenen i Hörnan deltar Svenskfinlands främsta sakkunniga på teman som skolfrånvaro, demokratifostran och utbildning på andra stadiet.

Undervisningsminister Anna-Maja Henriksson inleder programmet i Hörnan på fredagen klockan 10.15.

Drygt 30 finlandssvenska organisationer, förlag och fonder deltar som utställare i Hörnan. Besökarna kan botanisera bland till exempel läromedel, projektidéer och färsk pedagogisk forskning.

Finlands svenska lärarförbund koordinerar Hörnan, med bidrag från Svenska kulturfonden, Svenska folkskolans vänner, Konstsamfundet och Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.

Inträdet till mässan är gratis, men man måste registrera sig som besökare på nätet eller vid entrén.

På vår Facebooksida sänder live från Hörnan med start klockan 13.45 på fredag eftermiddag. Läs mera här!

Välkomna!

#hörnan2024 #educa2024