FSL:s budskap inför riksdagsvalet: Betala tillbaka skulden

Debatten inför riksdagsvalet 2019 och de kommande fyra åren inom rikspolitiken måste fokusera på hur man ska betala tillbaka skulden till skolan och utbildningen. Skulden har vuxit sig alldeles för stor under många år och den finlandssvenska skolan måste garanteras mer och säkrare resurser i fortsättningen.

- Det går inte att skapa kvalitet på skola och utbildning genom att först skära ner och sedan lappa med projektfinansiering och kortsiktiga lösningar. Framför allt den inkluderande finlandssvenska skolan behöver en ökad grundfinansiering och tid för att analysera alla de reformer och lagförändringar som genomförts, säger Christer Holmlund, förbundsordförande för FSL.

Tillräckliga och genomtänkta skolinvesteringar är en grundförutsättning för att vi ska kunna upprätthålla den höga kvalitet vår utbildning är känd för. I våra fem valteman beskriver vi vad som måste göras:

Jämlik utbildning

Åtta år av nedskärningar har raserat den finländska utbildningen i allmänhet och den jämlika grundskolan i synnerhet. En ökad grundfinansiering är av största vikt för en jämlik utbildning för alla. Med ökade resurser kan vi bland annat garantera lämpliga gruppstorlekar, en tillräcklig lärartäthet och ett trestegsstöd som verkligen fungerar.

Ett lugnare reformtempo

Det behövs mer långsiktigt tänkande kring skolreformer och tid för att utvärdera tidigare reformer. Projektpolitiken måste få ett slut.

Tillräcklig och kvalitativ elev- och studerandevård

Elev- och studerandevårdslagen måste ses över. Tolkningen av tystnadsplikten sätter käppar i hjulen för ett ändamålsenligt samarbete mellan skolhälsovården, socialvården och skolpersonalen. Tillgången till psykolog- och kuratorstjänster måste också förbättras för att trygga elevernas och studerandenas hälsa under skolgången.

Läraryrkets attraktionskraft

Vi måste värna om läraryrkets status i Finland för att både locka studerande till utbildningarna och undvika hjärnflykt till andra branscher eller Sverige. Vi behöver attraktiva anställningsvillkor och en konkurrenskraftig lön. Vi måste också skapa arbetsro och förutsättningar för ett hållbart arbetsliv för lärare och rektorer.

Krafttag för att förbättra skolbyggnadernas skick

Det behövs konkreta, snabba och effektiva åtgärder för att råda bot på de hälsovådliga problemen i våra skolbyggnader. Sjukdomar som orsakats av en ohälsosam inneluft måste erkännas och arbetshälsovården måste ta problemen på allvar.

FSL ordnar debatt och lärarskuggningarFSL ordnar debatt och lärarskuggningar

Under Educamässan 2019 ordnar FSL riksdagsvalsdebatt i Hörnan. Välkommen till Mässcentret klockan 13.00 fredagen den 25 januari för att lyssna på hur kandidater som Mikaela Nylander (SFP), Veronika Honkasalo (VF) och Anette Karlsson (SDP) skulle betala tillbaka skulden om de får möjligheten. Debatten sänds också live på vår Facebooksida.

Under våren erbjuder våra lärarföreningar kandidater i riksdagsvalet en möjlighet att skugga en lärare. Kandidaterna får följa med undervisningen, träffa lärarkollegiet, elever och studerande och bekanta sig med skolhuset under några timmar en vanlig skoldag. Lärarskuggningarna är ett ypperligt tillfälle att se verkligheten i dagens skola och diskutera såväl glädjeämnen som utmaningar med FSL:s lärare och rektorer.

FSL:s kampanjarbete inför riksdagsvalet finns på vår webbsida och på sociala medier med hashtaggarna #betalaskulden och #skuggaenlärare.