Lärarnas arbetstid kraschar snart

Lärarna behöver ett nytt arbetstidssystem. Systemet med undervisningsskyldigheter är föråldrat. Nu är det dags att göra försök med årsarbetstid för lärare, föreslår Christer Holmlund, ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund FSL.

Christer Holmlund vill pröva på ett nytt arbetstidssystem för lärare. Vid öppningen av FSL-fullmäktiges höstmöte konstaterade Holmlund att arbetstiden med undervisningsskyldigheter som grund inte längre fungerar.

- Idag saknar lärarnas arbetstid gränser. Vi har inget tak för arbetstiden; undervisningsskyldigheterna utgör bara en miniminivå. Att systemet inte fungerar blir tydligt då mycket är på gång inom skolvärlden. Lärarna överhopas av arbete och många känner att de inte räcker till, sade Christer Holmlund.

Nästan alla lärare jobbar i ett arbetstidssystem som utgår från undervisningen i klass. Det innebär att mycket lärararbete inte syns i arbetstiden eller lönen.

- Undervisningen i klass är bara en liten del av allt arbete som lärarna gör. En årsarbetstid skulle bättre spegla allt arbete lärarna gör. Uppgörande av planer och annan dokumentation, utveckling av skolan och undervisningen, bedömning, samarbete med föräldrar, kolleger, myndigheter och stödpersonal, skötsel av undervisningsmaterial och klassrumsmiljön – bland annat det här arbetet är idag svårt att beräkna och beakta, konstaterade Christer Holmlund.

Flera undersökningar har under den senaste slagit larm om lärarnas arbetsbelastning.

- Många lärare är driftiga och jobbar långa dagar med att utveckla skolan och undervisningen och finnas till hands för elever och föräldrar. Jag är stolt över att få representera alla ambitiösa och professionella lärare, men det är min uppgift att slå larm när lärarnas ork verkar tryta. Trötta och stressade lärare är inte bra för våra elever. Lärarna behöver att bättre arbetstidssystem; för elevernas och för sin egen skull, sade Christer Holmlund.

FINLANDS SVENSKA LÄRARFÖRBUND FSL
Tammerfors den 10 november 2016
Talreferat från öppningen av förbundsfullmäktiges höstmöte

Kontakta gärna oss:
• Christer Holmlund, förbundsordförande, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., tfn 040 532 98 00 (kommentarer)

om lärarnas undervisningsskyldigheter: www.fsl.fi/rad-och-stod/arbetstid-och-usk