Rasismen i samhället och i våra skolor kan inte förnekas. Den måste tas på allvar.
När nya forskningsresultat kritiserar det antirasistiska arbetet i skolan, välkomnar vi diskussionen. Mer kunskap är alltid ett steg i rätt riktning.
Rasism i skolan är oacceptabelt och det är viktigt att vi går till botten med problemet. Skolan har ett ansvar för att främja alla människors lika värde och skapa en trygg och inkluderande miljö. Ett kontinuerligt värdegrundsarbete som genomsyrar skoldagens olika stunder är en del av kärnverksamheten, ett arbete som blir viktigare för varje dag.
Förra veckan kunde vi läsa om en ny undersökning, gjord vid Helsingfors universitet, som visar att det systematiska antirasistiska arbetet i grundskolan haltar. Skolan behöver tydligare formuleringar om antirasism i sina likabehandlingsplaner och personalen behöver mer stöd och utbildning, säger universitetslektor Jenni Helakorpi.
Faktum är att rasismen är ett komplext samhällsfenomen, vilket är uppenbart då man inte ens på högsta politiska nivå lyckas få bukt med det. Trots utbildning och upprepade diskussioner fortsätter meriterade politiker mata samhällsdiskussionen med mer eller mindre medvetna rasistiska uttalanden och handlingar. Om det är svårt på den här nivån, är det garanterat svårt i skolan också.
Det blåser hårda främlingsfientliga vindar både hemma och ute i världen just nu och det viner också runt skolans knutar. Samhället är i desperat behov av vuxna förebilder som står upp för jämlikhet, respekt och allas lika värde.
Jag är övertygad om att lärare och rektorer gör sitt yttersta för att vara förebilder i skolan men kanske det helt enkelt är så att tidigare verktyg inte fungerar längre och att man just nu är vilsen kring hur man ska motarbeta den allt mer utbredda rasismen.
Förväntningarna är som vanligt skyhöga på skolan och därför måste vi börja möta det behov av fortbildning och konkreta verktyg som efterropas.
Med tanke på den redan utbredda känslan av otillräcklighet bland undervisningspersonalen, är det viktigt att bristen på erfarenhet inte förväxlas med nonchalans. FSL är mån om en konstruktiv diskussion kring skolans antirasistiska arbete och vi är mycket intresserade av forskningsdirektör Gunilla Holms undersökning. Vi ser fram emot hösten styrelsemöte då vi bjudit in Holm för att få ställa frågor och diskutera hur skolan kan fortsätta axla sitt viktiga samhällsuppdrag.
Inger Damlin, förbundsordförande