FSL bjuder på unik livesändning från Hörnan – Hur står det till med jämlikheten i den finlandssvenska utbildningen?

Den svenskspråkiga Hörnan på Educamässan blir i år en unik direktsändning från G18 i Helsingfors. Onsdagen den 27 januari klockan 15.00 leder Sonja Kailassaari ett program med gäster från hela det finlandssvenska utbildningsfältet. Bland andra Fritjof Sahlström, dekanus vid Åbo Akademi, Linda Mannila, forskare och doktor i datavetenskap samt Jens Berg, företagare och publicist medverkar.

Årets upplaga av Educamässan blir digital och FSL har skapat ett helt nytt koncept för det svenskspråkiga kvarteret Hörnan.

- Educamässan och Hörnan är en viktig plats för att utbyta tankar och idéer som för skolutvecklingen framåt. Pandemiläget gör att vi i år fått tänka om och jag tror att vi har skapat en lockande digital helhet med intressanta gäster och värdefulla diskussioner, säger Inger Damlin, FSL:s förbundsordförande.

Fokus för samtalen i Hörnan är en jämlik utbildning. Programvärden Sonja Kailassaari, känd från bland annat Efter Nio, guidar tittarna genom tablån som är fullspäckad med intervjuer, paneldiskussioner och videoinslag. Tittarna kan delta och bidra till programmet via en chatt.

Programmet i Hörnan

Är den finlandssvenska utbildningen jämlik?

Fritjof Sahlström, dekanus vid Åbo Akademi, gästar Hörnan och beskriver vad den senaste forskningen har för svar på den frågan. I en paneldiskussion med Mia Heikkilä, biträdande professor i småbarnspedagogik vid Åbo Akademi, Laila Andersson, rektor och VD för yrkesinstitutet Prakticum, Inger Damlin, förbundsordförande för FSL samt Sahlström, får vi höra var de tycker att skon klämmer och vilka lösningar de vill se för en jämlik lärstig för alla.

Niklas Wahlström, sektorsansvarig för utbildning på Svenska folkskolans vänner, leder diskussionen.

Närpes stadsdirektör Mikaela Björklund deltar också i det här programblocket och ger sin syn på kommunerna och utbildningsanordnarnas ansvar - Hurudan politik behöver vi föra för en mer jämlik utbildning?

Från digiskutt till digisprång - hur redo är vi för nästa steg?

Linda Mannilas pinfärska kartläggning ”Digital kompetens i Svenskfinland – nulägesanalys och goda modeller” presenteras för första gången i Hörnan. Sammanlagt 2000 elever, lärare, rektorer och bildningsdirektörer har deltagit i undersökningen som finansierats av Svenska kulturfonden. Mannila är på plats och berättar om resultaten och hur grundskolan kunde jobba med digital kompetens på bästa sätt.

Coronapandemin och omställningarna med bland annat distansundervisning har varit krävande men betydelsefull för utvecklingen av den digitala kompetensen i skolan. En panel som modereras av Jens Berg, kommer att ta ställning till om lärarna vågar, vill och kan ta följande digitala steg nu.

I panelen deltar Linda Mannila, Tove Eklund-Hartman, projektkoordinator för tutornätverket Tutor Syd 3.0, Linda Felixson, fackligt aktiv lärare och vice rektor i Korsholm samt Rikard Lindström, utbildningsdirektör i Borgå.

Skriv för livet!

I den tredje delen av Hörnans programhelhet sätter vi fokus på skrivandet, en grundfärdighet för jämlika förutsättningar. Sonja Kailassaari kommer här att utmanas med en skrivuppgift som tar henne utanför sin bekvämlighetszon.

Undervisningsrådet Pamela Granskog, skrivpedagogen Annette Kronholm-Cederberg samt lärarna Jenny Ek och Petter Wallenius kommer att göra en djupdykning i skrivandet. Hur uppfattar lärare sin uppgift som skrivlärare i sitt ämne? Vad innebär paradigmskiftet från papper och penna till tangentbord och skärm?

Nätverkandet och minglet i Hörnan brukar vara mycket uppskattat under Educamässan. Den här gången flyttar diskussionerna till en chatt som är öppen under hela sändningen, där man kan ställa frågor och kommentera det som pågår på scenen. Kailassaari för fram tittarnas tankar och åsikter till gästerna på scen under programmets gång.

- Vi hoppas och tror att Hörnan 2021 blir ett trevligt avbrott i våra lärare och rektorers hektiska vardag. Som grädde på moset bjuder FSL på musik med den finlandssvenska artisten Nightbird, säger FSL:s kommunikatör Mirjam Heir-Lindström.

Livesändningen strömmas på www.fsl.fi/hornan

Programmet bandas och kan ses fram till slutet av april 2021.Hörnan 2021 arrangeras av Finlands svenska lärarförbund FSL i samarbete med Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi, Utbildningsstyrelsen, Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds stiftelse, projektet Skrivande skola, nätverket Tutor syd 3.0 samt FDUV.