Glöm permitteringar – varje lärare behövs

Det råder undantagstillstånd i skolan och trycket på lärarna är stort. Finlands svenska lärarförbund, FSL, uppmanar arbetsgivarna att utnyttja varje enskild lärarresurs. Att permittera lärare i det här läget skulle vara ödesdigert då behovet av fler undervisningsgrupper, handledning och skräddarsydda lösningar är stort.

Lärarna, rektorerna och hela skolledningen har visat prov på en fantastisk flexibilitet och kreativitet den senaste veckan. De gör sitt yttersta för att undervisningen ska vara så kvalitativ och fungerande som möjligt i det här läget.

Situationen vi befinner oss i är trots allt ny för alla och det är omöjligt att veta vilka konsekvenserna blir. Redan nu höjs oroliga röster för hur det ska gå för framför allt de elever som är i behov av extra stöd, de elever för vilka distansstudier är speciellt utmanande. Frågan är hur man på bästa sätt kan ordna undervisningen för dem men också vilka konsekvenserna av undantagstillståndet blir med tanke på deras lärande, skolgång och välmående.

Med det här i åtanke anser FSL att det är varje arbetsgivares ansvar att utnyttja alla resurser inom lärarkåren. Nu förutsätts både när- och distansundervisning. Därför är det viktigt att undervisningsgrupperna är så små som möjligt eftersom eleverna behöver handledning och tät kontakt med sina lärare.

- Nu finns det inget utrymme för permitteringar, varje lärare behövs, säger Christer Holmlund, förbundsordförande för FSL.

Regeringen har lovat ekonomiskt stöd till kommunerna för att bland annat kompensera för skatteförlusterna till följd av coronakrisen.

- Is i magen nu, stödåtgärder är på väg! Alla utbildningsanordnare gör klokt i att tänka framåt genom att satsa allt som går på våra barn och unga. En samlad lärarkår som ohotat får sköta sitt viktiga uppdrag gör en enorm skillnad, säger Holmlund.