”Bryt den tysta överenskommelsen om ett lönetak"

Vi hör ofta arbetsgivarna i huvudstadsregionen säga att det inte går att höja lärarlönerna, men det är inte sant. Så säger Christer Holmlund, ordförande för Finlands Svenska Lärarförbund, vid öppningen av förbundsfullmäktiges vårmöte i Tammerfors den 25 april 2018. Man är inte beredda att betala det som krävs för att kunna anställa behörig undervisningspersonal, säger han.

Den lönenivå som fastställs i avtalen ska inte tolkas som ett tak utan en miniminivå. När det kommer till rekryteringen av lärare i kommunerna måste lönerna kunna utgöra en bricka i spelet, säger Holmlund.

Han frågar sig var det politiska intresset finns för att garantera behörig undervisningspersonal, framför allt i huvudstadsregionen där lärarsituationen är bekymrande. Varför är man inte beredda att betala det som krävs?

- Vi har under våren sett allmänhetens stora engagemang för barnträdgårdslärarna och deras lönesituation. Med det stödet i ryggen är det nu läge att bredda perspektivet och se den lönegrop som lärarna sitter i, säger Holmlund.

Ogynnsam lönekonsensus huvudstadsregionen

Lärarbristen i huvudstadsregionen hänger starkt samman med lönenivån. Utbildade lärare har inte råd att jobba i skolan utan måste välja en annan yrkesbana som ger bättre betalt.

- Vilket slöseri med resurser och kompetens det här är, säger Holmlund som kritiserar den lönekonsensus som råder i regionen.

”Tvinga inte till övertimmar”

Nivån på grundlönerna är för låga när lärarna känner sig tvingade till att ta emot så kallade övertimmar för att nå en tillräcklig månadsinkomst. I många skolor finns det inte heller övertimmar att dela ut till dem som skulle vara villiga att jobba extra.

- En lärare ska inte känna sig tvungen att jobba extra för att komma upp till en lönenivå som matchar levnadskostnaderna, säger Holmlund.

Att ständigt fylla på med övertimmar är inte en hållbar lösning eftersom det ökar arbetsbelastningen. Grundlönen gäller för 100 procent arbete och den arbetsinsatsen borde vara tillräcklig.

För mer information: