Styrkan i Finlands svenska lärarförbund ligger i våra lärarföreningar

Jag ringer upp en föreningsordförande för ett kort pratstund om föreningens verksamhet och rutiner. Får ett svar som gör mig mer än glad. Hon berättar om föreningens höstplaner kring roliga tillställningar och matnyttigheter för lärare och rektorer men också om regelbundna träffar med utbildningsnämnden, att utbildningschefen bjuds in till lärarförenings möten. Hon berättar om skrivelser till olika instanser då behov uppstår och om ställningstagande i pressen. Allt i positiv, konstruktiv anda.

Då vi pratar om att satsa på skolan tänker vi stort, vi tänker på barn och unga som är vår framtid, vi tänker på välfärdssamhället. Att vi värnar om ett gott och respektfullt samarbetsklimat mellan lärarföreningar, arbetsgivare och politiker är viktigt för att kunna trygga kvalitén på vår utbildning.

Här kommer våra lärarföreningar in. Känslan av att det som görs spelar roll skapar engagemang och är en drivkraft för hela lärarföreningen. En stark samhörighet bland medlemmarna ger tyngd i det lokala påverkningsarbetet och därför jag glad när jag hör hur våra lärarföreningar engagerar och aktiverar medlemmarna. 

Det är nu er insats i form av till exempel skrivelser, telefonsamtal och möten gör skillnad.

Höstens budgetmanglingar ute i kommunerna kommer inte att bli lätta. Ekonomin är tuff och risken finns att man enbart stirrar på siffrorna utan att analysera följderna av besluten. Försummas investeringarna i utbildningen kan konsekvenserna bli förödande. Vi pratar till exempel om sociala problem, utslagning och en svag tro på framtiden. 

Ni vet att en undervisningsgrupp på 30 ger minimalt med lärartid för varje elev, värdefull tid nu när lärresultaten sjunker och illamåendet växer och behovet av stöd är större än någonsin.

Ni lärare och rektorer förstår vad följderna av besluten blir. En snygg budget där skolbygget inte rymdes med eller en framflyttad sanering av ett skolhus kan sätta livslånga spår i barns och ungas hälsa och välmående. Ni vet att en undervisningsgrupp på 30 ger minimalt med lärartid för varje elev, värdefull tid nu när lärresultaten sjunker och illamåendet växer och behovet av stöd är större än någonsin. Ni känner till målen i läroplanen och vilka läromedel, material och tekniska verktyg som behövs. Det här sådant vi måste kunna kräva för att garantera jämlikheten i skolan.

Det är nu er insats i form av till exempel skrivelser, telefonsamtal och möten gör skillnad. Det är nu när politiker ute i kommunerna sitter och vänder på slantarna som vi måste påverka besluten i rätt riktning. Styrkan i Finlands svenska lärarförbund ligger i våra lärarföreningar och ert engagemang på lokalnivå.

Ingers signatur