AI ligger steget före – skolan måste hänga med   

Vi skönjer att en oundviklig, lite spännande och samtidigt omvälvande digital utvecklingsperiod är på kommande. En period som utmanar traditionella undervisningsmetoder, utvärderingsförfarande och prov. En period som omdanar begrepp som bildning, utbildning och lärande.   

AI med välutvecklade botar kikar in i klassrummet. Många ser en risk i studerande kan ta till genvägar genom AI-verktyg. Därför är det viktigt att vi i skolan ger våra elever och studerande stöd att använda tekniken på ett ansvarsfullt, etiskt och kreativt sätt för att lära sig, och inte för att spara tid.

Visst medför artificiell intelligens utmaningar för skolan, men vi kan inte stävja samhällsutvecklingen. AI framställs i samhällsdebatten ofta som ett nytt och hotfullt framtidsfenomen, trots att vi i vår vardag redan förlitar oss på den artificiella intelligensen i allt från sociala medier till robotdammsugare. I Finland har vi ett välutvecklat utbildningssystem som vilar på trygg grund. AI borde därför inte ses som direkt hot mot systemet, snarare en orsak att granska och en möjlighet att ta vara på en utveckling som ej kan bromsas.

Ja, det blir utmanande för skolan att helt tänka om. Skolans uppgift blir att i allt högre grad stärka interaktionen, diskutera och analysera. Kunnande kring vad som är sant eller falskt och renodlad källkritik blir en allt mer väsentlig delar av varje individs lärprocess. AI kan inte ersätta kreativitet och processtänkande. Att läsa och skriva kommer därför alltid att förbli en grundsten i allt lärande. 

Skolan får en viktig roll i att stärka just de mänskliga sidorna som skiljer oss från robotar.

Kanske blir det så att muntliga presentationer och grupparbeten med innovativt grepp i ännu högre utsträckning tar rum i skolvardagen. En sådan utveckling tar tid och måste få ta tid, det vet vi lärare och rektorer. 

AI får inte bara handla om att elever kan ”komma undan eller fuska”. Inte är AI heller något hot mot bedömningens väsen. Studerande lär sig för livet, inte bara för provet eller examen. Nu är det dags att vi väljer väg  ska vi backa till blyertspenna för att utvärdera, eller utveckla alternativa utvärderingsmetoder utgående från den digitid vi lever i?

Att lärare och rektorer känner oro för det som är nytt är förståeligt. De behöver redskap, utbildning och tid för att ta sig an AI, men också en tydlig nationell vision. Nu krävs reaktioner, tydliga spelregler och vägledning från myndighetshåll gällande AI i skolan.

Vi måste fortsätta förnya undervisningen så att vi förbereder de studerande för framtiden.  Läroplanen stöder de facto redan stöder nytänk och alternativa bedömningsmetoder.Elever och studerande ligger ofta redan nu steget före i digitaliseringsprocessen. Att söka fel hos elever som egentligen använder sig av möjligheter är ingen bra väg att bygga framtiden. Vi har inget annat val än att acceptera en framtid där AI alltid kommer vara steget före.

Ingers signatur