Vad täcker din reseförsäkring? – Håll koll på coronaviruset

Är du på väg på semester under den kommande tiden? Här kan du kolla upp vad din reseförsäkring hos Turva täcker.

1. Om du insjuknar under resan

Om du insjuknar under resan kan du få ersättning från ditt försäkringsbolag. Du kan få dina vårdkostnader ersatta och om resan förlängs på grund av sjukdomen och till exempel måste bokas om, kan du få ersättning även för de kostnaderna.

I sådana situationer kan du höra av dig till larmtjänsten SOS International på numret +358 1019 5111. Via larmtjänsten får du hjälp och råd dygnet runt varje dag under året.

 

2. Om resan inhiberas

Enligt försäkringsvillkoren ersätts inte en resa som inhiberats på grund av rädsla för att bli smittad av en sjukdom, på grund av resemeddelanden eller rekommendationer från myndigheter eller på grund av inställda flygresor. I de här fallen rekommenderar Turva att man istället är i kontakt med researrangören eller flygbolaget för att söka ersättning.

Finnair har inhiberat flera flyg till Kina på grund av coronaviruset. Om din flygresa med Finnair har inhiberats kan du ansöka om ersättning för flygbiljetten eller boka om resan till ett senare tillfälle.

 

3. Om resan avbryts eller förlängs

Om resan avbryts i förtid på grund av evakuering eller förlängs på grund av inhiberade flyg eller karantän täcker inte försäkringen förlorade resdagar eller ombokningar. Även i sådana fall rekommenderas att du är kontakt med researrangören eller flygbolaget.

 

Vi rekommenderar att du som är på väg på en resa följer med informationen från myndigheterna. På utrikesministeriets webbplats finns de senaste resemeddelandena. Du hittar även viktig information om att resa samt instruktioner för hur man gör en reseanmälan.

Du kan också följa med THL:s webbplats för den senaste informationen om coronaviruset.