Från läromedel till lärresurs – på svenska i Finland

Finlands svenska lärarförbund ordnar en heldag med fokus på lärresurser den 31 augusti i Akavahuset i Helsingfors. På förmiddagen har vi glädjen att lyssna på inlägg av bland andra Utbildningsstyrelsens generaldirektör Minna Kelhä, forskaren Linda Mannila samt Pernilla Granlund och Jacob Töringe, lärare som författat egna läromedel. Välkomna!

Tid: Tisdagen den 31 augusti klockan 10–12
Plats: Akavahuset i Helsingfors (programmet strömmas och bandas)
Anmälan: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. (senast 27.8)
Program*:

- Välkomstord
Inger Damlin, förbundsordförande för FSL

- Förutsättningarna för att garantera kvalitativt goda lärresurser på svenska i Finland
Minna Kelhä, generaldirektör för Utbildningsstyrelsen

- Finlandssvenska särdragsaspekter – tillgång, kvalité och behovsanalys för våra lärresurser
Gun Oker-Blom, författare av rapporten ”Den svenskspråkiga utbildningen i Finland: särdrag, utmaningar, utvecklingsbehov och förslag till åtgärder”

- Att bana väg för de digitala lärresurserna
Linda Mannila, forskare

- Erfarenheter från fältet: Lärare som författar egna läromedel
Pernilla Granlund, religionslärare, Borgå
Jacob Töringe, modersmålslärare, Helsingfors

*Justeringar i programmet kan förekomma

- Paneldiskussion: Var klämmer skon?
Tidningen Lärarens chefredaktör Mattias Fagerholm modererar en diskussion mellan Nils Saramo, Läromedelschef vid Schildts & Söderströms, Pernilla Granlund, lärare och läromedelsförfattare och Niclas Grönholm, ledare inom fostran och utbildning i Helsingfors stad.

Runt klockan 12.00 ges journalister en möjlighet att intervjua talarna från förmiddagens program.

Diskussionerna fortsätter under eftermiddagen

FSL har till eftermiddagen bjudit in centrala aktörer för en rundabordsdiskussion om framtidens utmaningar och möjligheter för lärrersurser på svenska i Finland. Inbjudna är bland annat bokförlagen, Utbildningsstyrelsen, Svenska kulturfonden, Folktinget, representanter för FSL, lärare, med flera och vi hoppas på stort intresse och konstruktiva diskussioner.

Läs förbundsordförande Inger Damlins kolumn: 

"Lärresurser och läromedel är i teorin beaktat för oss som minoritet genom statlig finansiering. Understödets storlek räcker ändå inte till för att garantera likvärdiga förutsättningar för lärare, elever och studerande i jämförelse med dem som går i den finska skolan. Nya läroplaner kräver nya, differentierade och digitaliserade lärresurser av hög kvalitet. Att ge lärare en möjlighet att välja är också viktigt för att se till att den finlandssvenska skolan håller jämna steg med den finska och att alla elever behandlas jämlikt."