Lärares yrkesetik

Som så många andra yrkesgrupper jobbar lärare enligt vissa etiska principer. De omfattar bland annat attityder, värderingar och ansvar. Att upprätthålla sin yrkesskicklighet hör också till de etiska principerna.
Så här beskriver undervisningssektorns etiska råd grunden till de yrkesetiska principer som gäller för lärare:
"Värdegrunden i läraryrket är människovärde, sanningsenlighet, rättvisa samt frihet och ansvar."
En lärares yrkesetik är inte det samma som de juridiskt fastslagna uppgifterna i lagar och förordningar. Lärarens yrkesetik baserar sig på FN:s mänskliga rättigheter och är djup rotade i yrkesrollen.
Värdegrunder
Lärarens yrkesetiska principer genomsyras av en värdegrund där
- Människovärdet måste respekteras oberoende kön, sexuell läggning, utseende, ålder, religion, samhällelig position, härkomst, åsikt, förmåga och prestationer.
- Sanningsenlighet är en bärande princip.
- Rättvisa ska råda och där det är viktigt att bemöta elever och elevgrupper rättvist och att iaktta rättvisa i all annan yrkesutövning.
- Frihet och ansvar gäller. Läraren har rätt till sina egna åsikter och värderingar men i undervisningsarbetet är ansvaret kopplat till bland annat lagstiftningen och läroplanen.
De etiska principerna
Principerna som följer är citerade från Etiska rådet.
LÄRARENS RELATION TILL SITT ARBETE Läraren förbinder sig i sitt arbete att följa de normer som reglerar arbetet och de etiska regler som gäller för yrkeskåren. Läraren ska utför sina uppgifter på ett ansvarsfullt sätt. Vidare ska läraren utveckla sitt arbete och sin yrkeskompetens och utvärdera sin egen verksamhet. Lärarens person spelar en stor professionell roll och läraren har därför både en rätt och en skyldighet att satsa på och värna om sin person. I sin yrkesutövning har läraren rätt att bli behandlad rättvist. LÄRAREN OCH ELEVERNA Läraren ska acceptera och ta hänsyn till eleverna som de unika personer de är. Vidare ska läraren respektera elevernas rättigheter och förhålla sig humant och rättvist till sina elever. Läraren ska eftersträva att förstå elevernas utgångspunkter, tankar och åsikter och iaktta diskretion i frågor som gäller enskilda elevers person och integritet. Läraren ska särskilt beakta de elever som behöver omsorg och beskydd och får aldrig godta någon som helst form av mobbning eller utnyttjande. I lärararbetet ingår det att lära eleverna att samarbeta och hjälpa dem att bli goda samhällsmedlemmar. Arbetet omfattar också att bygga upp förtroende och goda mänskliga relationer. Ju yngre eleverna är desto större är lärarens ansvar för dem. Läraren samverkar med de vuxna som ansvarar för barnen och de unga. LÄRAREN OCH KOLLEGERNA Läraren värdesätter sin uppgift och respekterar sina kolleger. Läraren arbetar för att samordna resurser på ett konstruktivt sätt och eftersträvar balans mellan sin egen autonomi och kollegerna på arbetsplatsen. Att visa respekt och förståelse för kollegernas individualism och att ömsesidigt stödja och hjälpa varandra är viktiga principer för arbetsgemenskapen. LÄRAREN OCH INTRESSEGRUPPERNA Läraren samarbetar med elevernas vårdnadshavare och andra som svarar för deras utbildning, uppfostran och välfärd. Bland dem märks expertgrupper inom social- och hälsovården, olika myndigheter och en rad andra samarbetspartner. Målet med samarbetet är att stötta eleverna i deras lärprocess och utveckling och att bredda deras inlärningsmöjligheter. LÄRAREN OCH SAMHÄLLET Undervisning är en av samhällets viktigaste uppgifter. Lärarnas möjligheter att utföra sitt arbete och utveckla sin professionalism är inte bara beroende av deras engagemang utan också av hur stora resurser samhället satsar på undervisning och utbildning. Genom sitt arbete främjar läraren elevernas möjligheter att få fostran och att växa. Framför allt företräder läraren elevernas rättigheter och intressen – med en kritisk hållning om det behövs. Samtidigt hjälper läraren eleverna att växa upp till kunniga och ansvarstagande medlemmar i ett demokratiskt samhälle. LÄRAREN OCH MÅNGFALD Läraren ska se till att alla elever har samma rättigheter och skyldigheter som samhällsmedlemmar. Vidare ska läraren bemöda sig om att elevernas och vårdnadshavarnas kultur och världsåskådning respekteras på lika villkor och att ingen blir diskriminerad på grund av sin kultur eller världsåskådning. |
I Finland är det undervisningssektorns yrkesetiska råd som behandlar och tar ställning till allmänna etiska frågor. De tar också emot klagomål och får ge ut utlåtanden och anmärkningar. Här hittar du senaste ställningstagandena.
Kom igång med lärarjobbet
Efter att du har avlagt dina lärarstudier är du väl rustad för ditt lärarjobb. Du har en gedigen teoretisk grund och du har också tillbringat tid bland elever och andra lärare. Som nyutbildad lärare kan du känna dig trygg i din lärarroll och i din identitet som pedagog.
Bra med en mentor
Som ny lärare i ett stort kollegium kan det vara bra att ha en speciell kontaktperson, en mentor, att vända sig till ibland. Du kan också själv diskutera saken med en kollega eller med skolans rektor.
Fråga och nätverka
För många nya lärare är tid en bristvara. Lektionsförberedelser och efterarbete, utvecklingssamtal och möten är ofta mera tidskrävande i början av karriären. Det kan vara bra att minnas att du eventuellt har erfarna kolleger som vill dela med sig av sina råd, metoder eller sitt material. Det kommer säkert ett läge, då det blir din tur att ge en handräckning.
Om det i skolan eller kommunen finns många nya lärare, kanske ni kan skapa ett nätverk för att stöda varandra under de första åren av er karriär. Det här kan dessutom vara ett bra sätt att utbyta erfarenheter, undervisningsmetoder och kanske också att spara litet tid i arbetet.
Kom ihåg att andas
Sprudlar du av idéer och pedagogiska initiativ? Då du inleder din lärarbana är det bra att känna till att de första läraråren kan vara arbetsdryga. Eftersom det är naturligt att det tar tid innan du får rutin, är det bra att ge sig själv ett par år för att komma igång och hitta sin plats. Att ofta byta skola under de första åren kan förlänga den här inkörningsperioden. Kom ihåg att också unga lärare måste stanna upp och dra andan.
Hjälp och stöd
Ibland kan det uppstå situationer då lärare kan ha svårt att nå överenskommelser med både elever och föräldrar. Om du råkar i en situation som känns svår att lösa på egen hand, kan du alltid vända dig till skolans rektor, skolkurator eller klassens föreståndare. Tillsammans med mera erfarna kolleger går det ofta att få rätsida på en knepig situation. Om du har en problematisk relation till någon kollega, kan du vända dig till rektorn eller företagshälsovården.
Läs mer på fsl.fi
FSL:s webbplats innehåller en hel del nyttig information för dig som inleder din lärarkarriär. Surfa gärna runt, speciellt under menyn "Mitt yrke" och "Råd och stöd".
Ta dig tiden att framför allt bekanta dig med de lagar och avtal som gäller för en lärare. Du har väl koll på lärarnas kollektivavtal och vad som till exempel sägs om undervisningsskyldigheter?
Lönen brukar också intressera de flesta, att själv känna till hur lärarlönen är uppbyggd och vad som berättigar till extra ersättning och arvoden är smart.
Att de som jobbar och vistas i skolan ska ha en bra arbetshälsa och en trygg miljö att vistas i garanteras i lagen. Läs på så du vet vilka dina rättigheter och skyldigheter är!
Frågor och svar

Här kan du hitta svar på frågor, små som stora, som berör ditt lärarjobb. Har du en fråga du tycker platsar här, kontakta oss!
- Får elever fota eller filma under en lektion?
- Ska man som lärare ge elever medicin under skoldagen?
- Måste jag som lärare delta i penninginsamlingar?
- Vad ska man tänka på om skolgångsbiträdet fungerar som vikarie?
- Undervisning på sommaren?
- Får jag ersättning för klassresan, lägerskolan, Stafettkarnevalen eller liknande?
- Får man permittera lärare?
Får eleven fota eller filma under en lektion?
Vi utgår från att det är okej att filma, fota eller banda in ljud i klassrummet, om du som är lärare tillåter det. Det är ändå viktigt att alltid först komma överens om hur eleverna använder bilder, filmer eller ljud från klassrummet. Påminn gärna om att det hör till god etikett att man innan man publicerar be dem som syns på bild eller i film om tillåtelse. Varken elever eller lärare ska behöva vara oroliga för att de senare hittar filmer eller bilder på sig själv på nätet.
Utbildningsstyrelsens guide för användning av mobila enheter i skolan säger så här: "Fotografering eller filmning som inte är relaterad till undervisningen kan förbjudas i ordningsreglerna då det stör undervisningen och inlärningen."(s. 8).
Ska man som lärare ge eleverna medicin under skoldagen?
Facket ställer sig kritiskt till att lärare åtar sig uppgifter som medicinering utan att få den utbildning eller handledning som krävs för uppgiften. Till exempel medicinering och uppföljning av kosten för elever som lider av diabetes eller allergier hör inte till lärares arbetsuppgifter.
Lärarens huvudsakliga uppgift är att ge läroplansenlig undervisning åt eleverna. Om du som lärare åtar sig dylika vårduppdrag, finns det risk att de övriga elevernas undervisning och övervakning lider under tiden för medicineringen. Lärare har dessutom i regel inte den utbildning eller yrkeskunskap som krävs för medicinering. Tänk dig alltså noga för innan du åtar dig uppgifter såsom medicinering. Det är ofta bättre att skolhälsovården eller den kommunala hälsovården kopplas in.
Diskutera frågan med elevernas föräldrar och utbildningsanordnaren (vanligen kommunen) för att hitta en vettig lösning på situationen. Till detta resonemang om medicinering hör under inga omständigheter den hjälp som behövs om en elev råkar ut för en farlig situation eller olycka.
Också Rättsskyddscentralen för hälsovården (TEO) anser att lärare inte är skyldiga att åta sig uppgifter såsom medicinering. TEO påpekar att personer som inte fått utbildning för uppgiften och som inte är professionella inom hälsovården (bland annat lärare) i enskilda fall och efter övervägande kan delta i medicinering som ges via munnen, injiceras under huden (till exempel insulin). Lärare ska i så fall få tillräcklig utbildning av till exempel en hälsovårdare, sjukskötare eller läkare samt ett intyg av den läkare som ansvarar för hälsovårdsenhetens verksamhet.
Som lärare kan du alltså delta i medicinering, om du gett ditt samtycke och fått adekvat utbildning, men du är absolut inte skyldig att åta dig uppgiften. Om du ändå väljer att åta dig medicineringen måste alltid du, elevens vårdnadshavare och ledningen för hälsovårdsenheten göra en gemensam överenskommelse om detta. Du svarar därmed själv för din egen verksamhet vid medicineringen.
Måste jag som lärare delta i penninginsamlingar?
För dig som är lärare är det skäl att minnas att penninginsamlingar i första hand är en uppgift för eleverna och deras vårdnadshavare. FSL rekommenderar därför att du som är lärare undviker att hålla i trådarna för klassens penninginsamlingar.
Skolgångsbiträdet som vikarie?
När en lärare behöver en vikarie skall man alltid i första hand försöka anställa en vikarie som uppfyller behörighetsvillkoren för lärare. Om det dock är fråga bara om en kort tid som inte har gått att förutse, till exempel vid sjukdom, kan man också anställa en person som inte uppfyller behörighetskraven.
Brukar skolgångsbiträdena i din skola vikariera lärare, när det är fråga om en kort frånvaro på några timmar eller några dagar? Det är i så fall viktigt att minnas att alla lärare utövar offentlig makt i sitt arbete; till exempel ordningsfrågor och bestraffningar hör hit. Det här innebär att skolgångbiträden, som alltid är anställda i arbetsavtalsförhålllande och inte såsom lärarna i ett tjänsteförhållande, inte kan utföra lärararbete utan ett skilt tjänsteförordnande. Tjänsteförordnandet är nödvändigt också med tanke på ansvarsfrågor; det måste vara klart för skolgångsbiträdet, den frånvarande läraren, rektorn och föräldrarna vem som bär tjänsteansvar för tryggheten i klassen. Skolans rektor utfärdar tjänsteförordnandet.
Skolgångbiträdenas anställningsvillkor regleras i en bilaga till det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA). När ett skolgångbiträde fungerar som lärarvikarie, skall däremot lärarnas tjänstekollektivavtal, UKTA, tillämpas på skolgångbiträdets anställningsvillkor. Det här betyder att skolgångbiträdet under tiden för vikariatet har de rättigheter och skyldigheter som lärare har. För vikariatet betalas också lönen enligt lärarnas tjänstekollektivavtal.
Undervisning på sommaren?
Du som arbetar inom den grundläggande utbildningen har alltid rätt att vara ledig under skolans sommarlov. För en del lärare på övriga stadier kan det däremot bli aktuellt att sköta undervisning eller andra förberedande arbetsuppgifter under sommaren.
Ifall man vid din läroinrättning i regel inte har ordnat undervisning under sommaren, skall man inte heller göra det vare sig i år eller under kommande somrar. Om det däremot också under tidigare år i allmänhet har arrangerats sommarundervisning vid din läroinrättning, kan din arbetsgivare förutsätta att man också i fortsättningen skall göra det.
Om din arbetsgivare förutsätter att du och/eller dina kolleger skall utföra olika arbetsuppgifter under sommarlovet – till exempel arrangera förnyade förhör, inleda förberedande kurser inför studentskrivningarna eller ta emot nya elever – skall du först ta reda på om sådant sommararbete har utförts vid din skola också under tidigare somrar (speciellt innan år 1999). Du kan rådslå med dina kolleger eller kontakta din förtroendeman. Ifall man under tidigare somrar inte har utfört sommararbete, är inte heller du skyldig att utföra arbetsuppgifterna under sommarlovet. För att det skall vara möjligt att ändra på läroinrättningens praxis gällande arbetsuppgifter under sommarlovet måste man först avtala om saken i ett tjänstekollektivavtal.
Får jag ersättning för klassresan, lägerskolan, Stafettkarnevalen eller liknande?
Om du som lärare har arbete som sker utanför skolan och utanför den normala arbetstiden har du eventuellt rätt till dagtraktamenten och ersättning för dina resekostnader. För att ha rätt till ersättningar bör arbetsgivaren ha godkänt resan i läsårsplanen. Om resan är nämnd i skolans läsårsplan så fungerar den som ditt reseförordnande. Om du som lärare ska resa utomlands krävs ett skilt förordnande, det kan du fråga efter av skolans rektor.
Arbete som är utanför den annars normala arbetsrytmen i skolorna är t.ex. lägerskolor, klassresor, stafettkarnevalen och skolmusik. Den bästa lösningen för lärarna är att förhandla om ett lokalt avtal med arbetsgivaren om lön för det här arbetet eftersom dagarna ofta är långa och ansvaret för elevernas trygghet är stort. En del kommuner har redan ett lokalt avtal, ta reda på om man i din kommun redan har en överenskommelse. Man kan också i kommunen komma överens om engångsersättningar och då behövs inte ett lokalt avtal. Kontakta din förtroendeman om du är osäker på situationen i din kommun.
Får man permittera lärare?
Tyvärr händer det att kommuner försöker stärka sin ekonomi genom att permittera sina anställda; ibland även undervisningspersonalen. Lärarfacket godkänner inte permitteringar inom undervisningssektorn, eftersom permitteringarna leder till brott mot elevernas lagenliga rättigheter.
I lagen om grundläggande utbildning (30 §) slår man fast att eleverna har rätt till läroplansenlig undervisning och elevhandledning under arbetsdagarna. Lagen anger också att eleverna skall ha rätt till en trygg inlärningsmiljö. De här bestämmelserna gäller uttryckligen årskurserna ett till nio, men motsvarande formuleringar finns också i de lagar som reglerar andra läroanstalters verksamhet.
Lagen i sig förbjuder därmed inte att undervisningspersonal permitteras, men däremot leder permitteringar inom undervisningssektorn i allmänhet till att man bryter mot elevernas rättigheter till undervisning och till en trygg inlärningsmiljö.
Under 2002 gav förvaltningsdomstolen i Kuopio och länsstyrelsen i östra Finlands län två domslut som belyste de här regleringarna. Domsluten gällde permittering av undervisningspersonal i Lieksa och stadens arrangemang av undervisningen i samband med permitteringarna. Enligt domsluten kunde man inte anse att staden hade klarat av att trygga elevernas rättigheter, då undervisningen bland annat hade skett i avsevärt större grupper än normalt eller då eleverna hade uppmanats att arbeta på egen hand. Också mot gymnasieelevernas rättigheter hade man brutit, då undervisning inte hade ordnats i enlighet med läroplanen. I domslutet hade man beaktat speciellt abiturienternas möjligheter att förbereda sig för vårens studentskrivningar.
I en del kommuner har man försökt undvika andra sparåtgärder genom att till exempel föreslå att de anställda byter sin semesterpenning mot lediga dagar. Det är viktigt att du minns att du som enskild lärare inte kan sluta ett sådant sparavtal. I samband med permitteringar och andra nedskärningar inom skola och utbildning är det viktigt att lärarna själva inte medverkar till det kaos som lätt uppstår då skolan bemannas av alldeles för få lärare. Om du i egenskap av lärare och stöttepelare inom skolan frivilligt går med på sparåtgärderna, genom att till exempel anhålla om tjänstledigt på arbetsgivarens uppmaning eller byta ut din semesterpenning mot lediga dagar under läsåret, övertar du en del av ansvaret för skolornas försämrade situation från kommunens beslutsfattare.
Under en permittering bestäms rätten till inkomstrelaterad dagpenning mestadels på samma grunder som under arbetslöshet. Läs mera om ditt arbetslöshetsskydd i samband med en permittering i A-kassans information via länken nedan.