Lagen om grundläggande utbildning har ändrats. Elevernas rätt till stöd stärks, men vad betyder lagändringarna för lärarna och hela arbetsbilden? Vad ska lärarna ha i bakhuvudet inför det kommande läroplansarbetet? Och hur ska man förhålla sig till de nya arbetsuppgifterna?

 

Elevernas rätt till stöd förnyas - Lärarnas arbetsbild förändras

Ändringarna i lagen om grundläggande utbildning stärker elevens rätt till olika stödformer. Dessutom lyfter ändringarna också fram lärarens pedagogiska kunnande starkare än tidigare. Också ändringarna i läroplansgrunderna är omfattande och ställer stora krav på arbetet med uppdateringen av läroplanerna. I broschyren kan du bekanta dig med FSL:s tolkningar av lagändringarna och vilka konsekvenser de får för det dagliga skolarbetet. Här hittar du också konkreta redskap för att hantera den ökade arbetsmängden.

Texterna i broschyren är sammanställda av en arbetsgrupp som FSL:s styrelse tillsatte hösten 2010. Arbetsgruppen bestod av följande medlemmar: Inger Damlin (ordförande), Pia Berg, Helena Lönn och Sinikka Vahalahti. Som arbetsgruppens sekreterare fungerade ombudsman Christer Holmulnd.

 

Bekanta dig med PDF-broschyren

icon Lärarnas arbetsbild förändras

 

Var du på FSL-info om lagändringar och läroplansarbete

FSL ordnade under 2011 sex infoträffar kring lagändringarna. Under träffarna informerade ombudsman Christer Holmlund tillsammans med arbetsgruppens medlemmar om lagändringarna.

 

Frågor?
Har du frågor gällande lagändringarna och det förestående läroplansarbetet? Kontakta Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

 

Beställ broschyren
FSL distribuerar inom februari 2011 broschyren "Elevernas rätt till stöd förnyas - Lärarnas arbetsbild förändras" till alla medlemsföreningar. I början av höstterminen 2011 sänder vi broschyren till alla skolor inom den grundläggande utbildningen. Vill du som är FSL-medlem beställa ett exemplar av pappersbroschyren? Vecka 6 2011 finns broschyren hos oss, då kan du mejla Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..